Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Karácsonyi jókívánság

0 Tovább

Az őskor művészete

Gombrich Mester Művészeti Tanodájának első művészettörténeti foglalkozása a Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános és Alapfokú Művészeti Iskolában.

E foglalkozás témája az első művészeti alkotásoknak tartott barlangrajzok és a Willendorfi Vénusz.

Az őskor művészete

A sámán (varázsló) az első művész

Egyes kiváltságos emberek, a mana birtokosai, természetfeletti erőkkel bírók, „szent emberek” Elsődleges feladata: gyógyítás, veszélyek elhárítása

Önkívületi (extatikus) állapotbankerülnek kapcsolatba a szellemekkel. Talán ők készítették az első képzőművészeti alkotásokat, a művészet a mágia része volt

Willendorfi Vénusz, Ausztria, paleolitikum (i. e. 30 000 k.)

Kisméretű kő szobor. Eltúlzott nőies formák, termékenységkultusz

A nemi jellegzetességek naturalisztikus kidolgozása keveredik a leegyszerűsített (stilizált) részekkel

A kövérség lehet a termékenység jelzője, de a bőség, a jólét kifejezője is

Az őskori alkotó képes domború, 3 dimenziós formákkal megragadni a valóságot – a szobrászat születése

Színekkel és formákkal két dimenzióban alkotó képzőművészeti

A festészet

A paleolitikum végén jelenik meg. Barlangokban, sziklafalakra került. Karcolással és (vagy) természetes anyagok kenésével (korom, vér, zsiradékok, földfestékek) készült

Lascaux (Franciaország), Altamira (Spanyolország),

paleolitikum (i. e. 15 000 k.)

A sziklafalon, főleg a barlangok mennyezetén látszólag rendszertelenül sorakozó képelemek eltérő időből, különböző kezektől.

Az állatok rajza jól megfigyelt, remek a mozgásuk Az ember ábrázolása kezdetleges, „pálcikaember”. A vadászat sikeréért végzett szertartások kelléke. A jelenség és képének mágikus azonossága: a képmás birtoklása hatalmat ad a jelenség felett – az állat lelkének foglyul ejtése.

Az elméleti ismereteket power pointos előadással illusztráltam, valamint minden gyermek egy feladatlapot töltött ki, ahol a látottakat újrarajzolni, az ismereteket kiegészíteni kellett.

Az elméleti alapok után minden résztvevő elkészíthette saját barlangrajzát. A barlang falát összegúrt vastag csomagolópapírralimitáltuk, a használt festő anyagok fűszerek voltak. Kurkuma a sárga, piros paprika a vörös és kakaó a barna színekért. A festéfhez nem használtunk ecsetet, csak ujjainkat.

Az alkotás során mindenkinek követnie kellett a barlakgrajzokon szereplő állatok, emberek ábrázolástechnikáját.

Rendkívül sikeres és élvezetes foglalkozás volt.

0 Tovább

Első, ismerkedő, bevezető foglalkozás

Gombrich Mester Művészeti Tanodájának első foglalkozását 2015. december 7-én tartottuk, a Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános és Alapfokú Művészeti Iskolában.

Afoglalkozásra azon diákok jelentkeztek, akik megfeleltek a pályázati anyagban foglalt feltételeknek. Negyedikes diákokat vártunk, akik érdeklődésüket fejezték ki a művészetek iránt, a rendszeres hétfői foglalkozásokon részt tudnak venni, és a projekt teljes ideje alatt aktívan, kreatívan és csapatban tudnak dolgozni.

Az elsőfoglalkozás alkalmával megismerkedtünk egymással, mert bár egy iskola egy évfolyamára járnak, mégis szükséges volt közelebbről, művészeti oldalukról is bemutatkozni.

Én, mint tanodavezető röviden bemutatkoztam, meséltem az eddigi munkáimról, tanulmányaimról, és elmeséltem a gyermekeknek, miért is találkozunk minden hétfőn egy ilyen különleges tanodai foglalkozássorozaton.

A gyermekek sorban bemutatkoztak, meséltek kedvenc időtöltéseikről, majd -bárkissészűkszavúan- elmondták mit gondolnak a művészetről, szerintük mi lehet művészet, ők alkothatnak-e műalkotást.

Ezután saját kezeiket és fantázuájukat használva elkészítettük a Tanoda első műalkotásait.

Minden gyermek körberajzolta a kézfejét, majd egyel jobbra adva a lapokat megvizsgáltuk, hogy mindenkinek más a keze, a formája és az is ahogyan rajzolnak vele. Ezek után a fantáziájuk segítségével ki kellett egészíteni a körvonalat úgy, hogy egy egészen más világ jelenjen meg a rajzon.

Az elkészült művek kapcsán beszélgettünk arról, milyen stílusok vannak, milyen különbségei vannak a rajzeszközöknek, ki milyen ötletet valósított meg.

Beszélgettünk a művészeti stílusokról a műfajokról az általuk készített munkák kapcsán.

A következő feladat során klasszikus szobrokat ábrázoló kártyákat osztottam ki, melyeken a Willendorfi Vénusztól, a Dávid szobrokon át egészen kortárs szobrok is láthatók. Minden gyermek húzott két táblát, majd csoportosítani kellett azokat az általam megadott szempontok szerint. A szempontok a legalapvetőbb tulajdonságokon át a különleges stílusjegyek megfigyeléséhez vezették a gyemekeket.

A csoportosítás után a képek mellett olvasható alkotó, műcím és évszám információk alapján időrendi sorrendet állítottunk fel. A kronológiai sorrend remekül ábrázolta a szobrászat fejlődését, a művészettörténeti stílusok váltakozását, a klasszikus témák újbóli megjelenését.

A foglalkozás végére sikerült felkelteni a gyermekek érdeklődését, megláttatni velük, hogy a művészettörténet egy folyamat, és melynek felfedezése izgalmas kihívás és kreatív feladat lesz számukra a pályázati projekt lezárásáig.

0 Tovább

Gombrich Mester Művészeti Tanodája a veszprémi Szilágyi Iskolában

Örömmel értesítem Önöket, hogy 2015 szeptemberében a Nemzeti Tehetség Program keretében az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által tehetséges fiatalok felkészítését végző művészetoktatási intézmények tehetséggondozó programjainak támogatására kiírt NTP-MOI-15 pályázatot

MEGNYERTÜK!

Ennek köszönhetően

2015. november 30-án hétfőn 16 órakor

szeretnénk elindítani a projektet!


Kivonat a pályázatra beadott portfólióból

Pályázati program célja:

A művészetoktatási intézmények programjainak támogatására kiírt pályázat célja közel azonos a Gombrich Mester Művészeti Tanodája által felállított célkitűzésekkel. A tanoda alapvetően egy tanéven át kívánja a művészet történetét tanítani a vizuális önkifejezést és a művészeteket kedvelő gyermekek számára. Célcsoportunk azok a tehetségígéretek, akik képzőművészetekkel, iparművészettel kívánnak foglalkozni, valamit azon diákok, akik nyitottságot és érdeklődést mutatnak a vizuális nevelés iránt.

Olyan művészeti alapismeretekkel ellátni az ifjúságot, melyet később tanulmányai során és az általános műveltség terén sikeresen és magabiztosan kamatoztathat. A foglalkozások során elkészült 24 műalkotás kézzelfogható emlékként őrzi a tanodában tanult ismereteket. A Tanodai foglalkozásokon résztvevő gyermekek ismerősként köszöntik majd a tankönyvekben csupán illusztrációként felbukkanó műalkotásokat; történelmi, irodalmi tanulmányaik során társítani tudják a képzőművészeti példákat, múzeumlátogatásaik során fogékonyabban közelítenek majd az eddig nem ismert műalkotások értelmezéséhez, megértéséhez.

Eszközeink:

Művészettörténet

E.H. Gombrich a Művészet története könyve alapján végigsétálunk a művészet történetén.

Főbb pontokat kiemelve, lineáris és ok-okozati felépítést követve, eljutunk a barlangrajzoktól egészen a kortárs művészi kísérletekig. Célom a gyermekekkel megszerettetni a képzőművészetek valamennyi ágát, szerethető és izgalmas oldaláról megvilágítani a művészettörténet korszakainak váltakozását, alakulását. A műhelyfoglalkozásokon kívül tervezett egy közös utazás, valamely országos múzeumba, kiállítóhelyre.

Alkotásmódszertan

Minden foglalkozáson időt szakítunk, hogy az általuk használt eszközökkel bátran kísérletezzenek, minél sokszínűbben használják azokat. Alapvető technikai ismereteket tanítunk: ecsetkezelés, színkeverés, ceruzahasználat, aránytan, kompozíció, beállítás, legelőnyösebb nézőpont stb.

Vizuális nevelés

Minden alkalommal újabb és újabb saját mesterművet készítenek, melyek alapján később rekonstruálhatják a művészet történetét, változását, fejlődését. Iskolai tanulmányaik során, majd felnőttként galérialátogatásaik, városlátogatásaik során visszacsatolhatnak saját kézzelfogható emlékeikhez. A tanodai foglalkozások erős elméleti és tárgyi emlékbázist építenek ki minden résztvevő és érdeklődő gyermekben.

Rövidtávú eredmények:

A Gombrich Mester Művészeti Tanodájában eltöltött alkalmak után évzáró kiállítást rendezünk. A Kiállításra várjuk a diáktársakat, rokonokat, tanárokat, a város jeles, kulturális területen tevékenykedő személyeit, a sajtó képviselőit. A kiállítás megnyitó alkalmával a tanodai tanév alatt elkészített műalkotások kerülnek bemutatásra, táblaképek, makettek, dísztárgyak, ékszerek. Mini szabadegyetem keretében minden résztvevő gyermek, a saját művén keresztül bemutat egy-egy művészeti stílust.

Célcsoport:

A tanoda célcsoportja azon általános iskolás diákok, akik a vizuális nevelés terén aktivizálhatók, kézügyességük és lelkesedésük megvan egy 24 alkalmas művészeti képzés elvégzéséhez. A célcsoport életkora a 9-10 éves, negyedik osztályos tanulók. Ebben az életkorban már rendelkeznek az alapvető ismeretekkel (olvasás, írás), technikai és kézügyességük kifejlődött, mely a sikeres alkotások létrehozásához elengedhetetlen, kirajzolódnak érdeklődési köreik, valamint a felső tagozatos tananyag előtt állnak, így a tanodai alkalmak során elsajátított művészeti ismeret színesíteni tudja a felső tagozatos irodalom és történelem anyagot. A munka hatékonysága és a személyes hangnem érdekében 15 fős csoporttal indul a Tanoda.

A tapasztalatok alapján a fent megadott korosztály és létszám a legalkalmasabb művészeti, elméleti és gyakorlati foglalkoztatás sikeres megvalósításához. Lehetőség van a tehetségígéretek továbbképzésére, a tanodai munkát más művészeti ágra specializálva tovább folytatni.

Tehetségazonosítás:

A pályázati projektbe bevonandó gyermekeket a tanítókkal, tanárokkal való közös munkájuk alapján válogatjuk. Figyelembe véve a Czeizel-féle modell 4 fő elemét: általános értelmesség, specifikus képességek, kreativitás, motiváció. A projekt megvalósításában közreműködő Hajdu Franciska múzeumpedagógus, a Szilágyi Iskola több osztályával találkozott múzeumpedagógiai foglalkozások során, az ő szakmai véleménye alapján, és a gyermekek foglalkozásokon nyújtott teljesítménye, érdeklődése, aktivitása alapján választunk. Fontos szempont a gyermek és a szülő aktivitása is, hiszen a tanoda a család számára is nyitott. Szem előtt tartjuk a mai ifjúság szerteágazó érdeklődését a zene, a sport, a népi kultúra iránt, így a diákokat azok közül is választjuk, akik ezen területeken nem találták meg helyüket.

A Tanoda korosztályi célcsoportja a negyedik osztályos gyermekek, mivel ők már rendelkeznek megfelelő alapismeretekkel a tanodai tanterv követéséhez, de még előtte állnak a felső tagozatos oktatásnak.

 

 

0 Tovább

Bemutatkozó

Gombrich Mester Művészeti Tanodája

- művészeti barangolás E. H. Gombrich vezetésével -


 

Művészettörténet
E.H. Gombrich a Művészet története könyve alapján végigsétálunk a művészet történetén
Főbb pontokat kiemelve, lineáris és ok-okozati felépítést követve, eljutunk a barlangrajzoktól egészen a kortárs művészi kísérletekig. Célom a gyermekekkel megszerettetni a képzőművészetek valamennyi ágát, szerethető és izgalmas oldaláról megvilágítani a művészettörténet korszakainak váltakozását, alakulását. Olyan művészeti alapismeretekkel ellátni az ifjúságot, melyet később az általános műveltség terén sikeresen és magabiztosan kamatoztathat. Alapvetően őszi és tavaszi kurzusra bontva, nyári táborral kiegészítve. A műhelyfoglalkozásokon kívül, kurzusonként legalább egy veszprémi galéria- illetve múzeumlátogatás, valamint egy közös utazás, valamely országos múzeumba, kiállítóhelyre, szülőkkel, kistestvérekkel együtt. Nagyobb ünnepekhez igazodva, félévzáráskor nyílt napokat hirdetünk, melyek során a családtagok és az érdeklődők is bekapcsolódhatnak a Tanoda munkájába.

Ez a KÖNYV azoknak szól, akik szeretnének eligazodni a művészet ismeretlen és elbűvölő tájain. Talán sikerül megláttatnom szépségeit, zavaró részletek nélkül, és némi rendet teremteni a nevek, korszakok, stílusok tömegében, … hogy aki tovább akar jutni, a részletesebb ismertetésektől se riadjon vissza. Írás közben főleg a tizenévesekre gondoltam, akik most kezdik felfedezni ezt a világot a maguk számára.”

E.H. Gombrich: A művészet története, Előszó

Gondolat, Budapest, 1975


Vizuális nevelés
Minden kiemelt művészettörténeti példánál alkotó foglalkozás során a gyermekek kipróbálhatják adott műalkotás technikáját, utánozhatják stílusát, kölcsönvehetik formatárát. Minden alkalommal újabb és újabb saját mesterművet készítenek, melyek alapján később rekonstruálhatják a művészet történetét, változását, fejlődését. Iskolai tanulmányaik során, majd felnőttként galérialátogatásaik, városlátogatásaik során visszacsatolhatnak saját kézzelfogható emlékeikhez. A tanodai foglalkozások erős elméleti és tárgyi emlékbázist építenek ki minden résztvevő és érdeklődő gyermekben.

"Légy nyilvános, légy direkt!

Ami nem közvetlenül éri az embert, az nem éri sehogy sem.

Csak az azonnali eseményekben és hatásokban hiszek, mielőtt a valóság közbe tudna lépni.”

Hajas Tibor: Utcára a mondanivalóddal I.

(Levél barátomnak Párizsba) (1975)


Alkotásmódszertan
A foglalkozások során külön figyelmet fordítunk arra, hogy a gyermekek minél több eszközt, technikát megismerjenek és megtanulják ezeket szakszerűen, sikeresen használni. Minden foglalkozáson időt szakítunk, hogy az általuk használt eszközökkel bátran kísérletezzenek, minél sokszínűbben használják azokat. Alapvető technikai ismereteket tanítunk: ecsetkezelés, színkeverés, ceruzahasználat, aránytan, kompozíció, beállítás, legelőnyösebb nézőpont stb. Mindemellett nem részesül háttérben egy gyermek sem, akinek kézügyessége vagy rajztehetsége nem kimagasló. Célunk megmutatni azt, hogy bárki ki tudja fejezni érzéseit, gondolatait a művészet eszköztára által, anélkül hogy technikailag tökéletes portrét vagy csendéletet rajzolna!

www.facebook.com/gombrichtanoda

0 Tovább
5678910
»

gombrichtanoda

blogavatar

Gombrich Mester Művészeti Tanodája Művészettörténet Vizuális nevelés Alkotásmódszertan Veszprém városában működő művészeti tanoda mindennapjait bemutató blog. Foglalkozások, művészeti témanapok, születésnapi zsúrok! www.facebook.com/gombrichtanoda

Utolsó kommentek