Gombrich Mester Művészeti Tanodája

- művészeti barangolás E. H. Gombrich vezetésével -


 

Művészettörténet
E.H. Gombrich a Művészet története könyve alapján végigsétálunk a művészet történetén
Főbb pontokat kiemelve, lineáris és ok-okozati felépítést követve, eljutunk a barlangrajzoktól egészen a kortárs művészi kísérletekig. Célom a gyermekekkel megszerettetni a képzőművészetek valamennyi ágát, szerethető és izgalmas oldaláról megvilágítani a művészettörténet korszakainak váltakozását, alakulását. Olyan művészeti alapismeretekkel ellátni az ifjúságot, melyet később az általános műveltség terén sikeresen és magabiztosan kamatoztathat. Alapvetően őszi és tavaszi kurzusra bontva, nyári táborral kiegészítve. A műhelyfoglalkozásokon kívül, kurzusonként legalább egy veszprémi galéria- illetve múzeumlátogatás, valamint egy közös utazás, valamely országos múzeumba, kiállítóhelyre, szülőkkel, kistestvérekkel együtt. Nagyobb ünnepekhez igazodva, félévzáráskor nyílt napokat hirdetünk, melyek során a családtagok és az érdeklődők is bekapcsolódhatnak a Tanoda munkájába.

Ez a KÖNYV azoknak szól, akik szeretnének eligazodni a művészet ismeretlen és elbűvölő tájain. Talán sikerül megláttatnom szépségeit, zavaró részletek nélkül, és némi rendet teremteni a nevek, korszakok, stílusok tömegében, … hogy aki tovább akar jutni, a részletesebb ismertetésektől se riadjon vissza. Írás közben főleg a tizenévesekre gondoltam, akik most kezdik felfedezni ezt a világot a maguk számára.”

E.H. Gombrich: A művészet története, Előszó

Gondolat, Budapest, 1975


Vizuális nevelés
Minden kiemelt művészettörténeti példánál alkotó foglalkozás során a gyermekek kipróbálhatják adott műalkotás technikáját, utánozhatják stílusát, kölcsönvehetik formatárát. Minden alkalommal újabb és újabb saját mesterművet készítenek, melyek alapján később rekonstruálhatják a művészet történetét, változását, fejlődését. Iskolai tanulmányaik során, majd felnőttként galérialátogatásaik, városlátogatásaik során visszacsatolhatnak saját kézzelfogható emlékeikhez. A tanodai foglalkozások erős elméleti és tárgyi emlékbázist építenek ki minden résztvevő és érdeklődő gyermekben.

"Légy nyilvános, légy direkt!

Ami nem közvetlenül éri az embert, az nem éri sehogy sem.

Csak az azonnali eseményekben és hatásokban hiszek, mielőtt a valóság közbe tudna lépni.”

Hajas Tibor: Utcára a mondanivalóddal I.

(Levél barátomnak Párizsba) (1975)


Alkotásmódszertan
A foglalkozások során külön figyelmet fordítunk arra, hogy a gyermekek minél több eszközt, technikát megismerjenek és megtanulják ezeket szakszerűen, sikeresen használni. Minden foglalkozáson időt szakítunk, hogy az általuk használt eszközökkel bátran kísérletezzenek, minél sokszínűbben használják azokat. Alapvető technikai ismereteket tanítunk: ecsetkezelés, színkeverés, ceruzahasználat, aránytan, kompozíció, beállítás, legelőnyösebb nézőpont stb. Mindemellett nem részesül háttérben egy gyermek sem, akinek kézügyessége vagy rajztehetsége nem kimagasló. Célunk megmutatni azt, hogy bárki ki tudja fejezni érzéseit, gondolatait a művészet eszköztára által, anélkül hogy technikailag tökéletes portrét vagy csendéletet rajzolna!

www.facebook.com/gombrichtanoda