Gombrich Mester Művészeti Tanodájának első foglalkozását 2015. december 7-én tartottuk, a Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános és Alapfokú Művészeti Iskolában.

Afoglalkozásra azon diákok jelentkeztek, akik megfeleltek a pályázati anyagban foglalt feltételeknek. Negyedikes diákokat vártunk, akik érdeklődésüket fejezték ki a művészetek iránt, a rendszeres hétfői foglalkozásokon részt tudnak venni, és a projekt teljes ideje alatt aktívan, kreatívan és csapatban tudnak dolgozni.

Az elsőfoglalkozás alkalmával megismerkedtünk egymással, mert bár egy iskola egy évfolyamára járnak, mégis szükséges volt közelebbről, művészeti oldalukról is bemutatkozni.

Én, mint tanodavezető röviden bemutatkoztam, meséltem az eddigi munkáimról, tanulmányaimról, és elmeséltem a gyermekeknek, miért is találkozunk minden hétfőn egy ilyen különleges tanodai foglalkozássorozaton.

A gyermekek sorban bemutatkoztak, meséltek kedvenc időtöltéseikről, majd -bárkissészűkszavúan- elmondták mit gondolnak a művészetről, szerintük mi lehet művészet, ők alkothatnak-e műalkotást.

Ezután saját kezeiket és fantázuájukat használva elkészítettük a Tanoda első műalkotásait.

Minden gyermek körberajzolta a kézfejét, majd egyel jobbra adva a lapokat megvizsgáltuk, hogy mindenkinek más a keze, a formája és az is ahogyan rajzolnak vele. Ezek után a fantáziájuk segítségével ki kellett egészíteni a körvonalat úgy, hogy egy egészen más világ jelenjen meg a rajzon.

Az elkészült művek kapcsán beszélgettünk arról, milyen stílusok vannak, milyen különbségei vannak a rajzeszközöknek, ki milyen ötletet valósított meg.

Beszélgettünk a művészeti stílusokról a műfajokról az általuk készített munkák kapcsán.

A következő feladat során klasszikus szobrokat ábrázoló kártyákat osztottam ki, melyeken a Willendorfi Vénusztól, a Dávid szobrokon át egészen kortárs szobrok is láthatók. Minden gyermek húzott két táblát, majd csoportosítani kellett azokat az általam megadott szempontok szerint. A szempontok a legalapvetőbb tulajdonságokon át a különleges stílusjegyek megfigyeléséhez vezették a gyemekeket.

A csoportosítás után a képek mellett olvasható alkotó, műcím és évszám információk alapján időrendi sorrendet állítottunk fel. A kronológiai sorrend remekül ábrázolta a szobrászat fejlődését, a művészettörténeti stílusok váltakozását, a klasszikus témák újbóli megjelenését.

A foglalkozás végére sikerült felkelteni a gyermekek érdeklődését, megláttatni velük, hogy a művészettörténet egy folyamat, és melynek felfedezése izgalmas kihívás és kreatív feladat lesz számukra a pályázati projekt lezárásáig.