Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kiállításrendezés, műválogatás

Gombrich Mester Tanodásaival a pályázati projekt végéhez értünk. Számos művészettörténeti korszakot megismertünk, felfedeztük a stílusok és technikák izgalmas világát, és rengeteget alkottunk.

Ennek eredményeit mutatjuk be projektzáró kiállíátsainkon. Az utolsó hivatalos, iskolai tanodai órán elkezdtük a előkészületeket.

Műveket válogattunk,  elvégeztük az utolsó simításokat, összeszedtük a gondolatainkat a tanultakról, és elkészítettük a kiállíáts kísérőszövegeit!

A Kiállítás meghívókat is egyedivé szerettük volna tenni, és bár nem várhattam, hogy a tanodások több, mint 100 meghívót egyesével kiszínezzenek, kiállításaink helyszíneit ábrázoló épületrajzokat színeztek ki, majd ezeket illesztettük vegyesen a meghívókba.

Minden gyermek természetesen a saját rajzával díszített meghívót vihette haza családjának, barátainak. Az Iskola dolgozói,  a város kulturális szakemberei pedig véletlenszerűen válogatva kapták a tanodások műveivel színesített meghívókat.

0 Tovább

Picasso 2.

A szombati kiállításélmények alapján a hétfői tanodai foglalkozáson Picasso portréfestészetével foglalkoztunk. Közösen szedtük össze a rá jellemző stílusjegyeket, formákat, színeket, ábrázolásmódokat.

Ezután egy különleges játék és a véletlen segítségével készíthette el mindenki saját Picasso portréit. Először fekete filccel rajzolték fel az arc különböző részeit, majd olajpasztell krétával színezhették kis az arcokat ésa hátteret is, hogy minél inkább idézze Picasso festményeit.

A dobókocka és a játék variáció, valamint a gyermekek egyedi rajzkézsége csodálatos és gyakran vicces műveket generált.

Örömmel és jókedvvel alkottak.

0 Tovább

Picasso

0 Tovább

Családi tanulmányi kirándulás a Ludwig Múzeum - kortárs Művészeti Múzeumba és a Magyar Nemzeti Galériába

A Szilágyi Iskola tanodás tanulóival és családjaikkal közös tanulmányi kiránduláson vettünk rész, május 28-án szombaton.

Ez a hétvége országszerte a gyerekekről szólt, így nekünk is szerencsénk volt, hiszen a kiállításokon kívül extra programokon is részt vehettünk.

Reggel nyolc órakor indult vonatunk Veszprémből, korán gyülekeztünk, majd 8:02-kor elindultunk Budapest felé. A gyermekek és szüleik is izgatottak voltak, hiszen közülük kevesen jártak még a Ludwig Múzeumban, első állmásunkon.

A tömegközlekedés különösen izgalmas volt, hiszem a négyes metro állomásain nagyon jól tesztelhettük a gyermekek művészettörténeti ismereteit is. A Gellér térnél egyhangúan harsogták a római kori mozaikokat.

A Ludwig Múzemban egy különleges múzeumpedagógiai foglalkozásra érkeztünk.

A Ludwig Múzeum Családi Délelőttjének rendkívüli, gyereknapi kiadása: http://bit.ly/GyerekNap

A múzeum három szintjén, hat helyszínen várjuk különféle foglalkozásokkal a családokat.

PROGRAM

11:00
A Hang/szobor/hang pályázat ünnepélyes díjátadója, és a beérkezett pályamunkákból létrehozott kiállítás megnyitója
A látó vagy látássérült pályázóknak letapogatás vagy mozgatás hatására hangot adó, és pusztán tapintás által is értelmezhető szobrot, vagy installációt kellett létrehozniuk, melyek hangszerekként is működhetnek.
A Ludwig Múzeum − Kortárs Művészeti Múzeum és a Deák17 Galéria közös pályázata általános és középiskolás diákok számára, az AKKU – Az Akadálymentes és Korlátlan Kultúráért Egyesület szakmai támogatásával.

10:30 és 15:00 óra között
EGY
Öndivatbemutató – Mi van ma rajtad? Ma reggel Te választottál vagy Anya? Ez a ruhadarab a kedvenceid közül való, vagy csak erre a napra ez volt a legmegfelelőbb, a leginkább praktikus? Most elmondhatod mindezt! Felkonferálhatod saját magad úgy, mint ahogy a divatbemutatókon leírják a ruhákat, de itt elmondhatod azt is, mely ruhádnak mi a története, és hogy szereted-e, vagy nem! (Helyszín: 1. emeleti kiállítótér)

Indiánok – Zene, zene, zene - mennyiféle lehet! De honnan is indul a zene eredete? Milyenek az ősi hangzások, ritmusok? Hogyan zenéltek a törzsek, hogyan zenéltek az indiánok? Ezt fogjuk most kipróbálni! (Helyszín: 1. emeleti kiállítótér)

Rajongás – Van-e szőttes a falatokon, van-e hímzett díszterítő az asztalotokon? Most két olyan művésznőnek a munkáit nézzük meg, akik híres zenészek, énekesek alakját hímezték bele falvédőkbe. Mi is hasonlót teszünk: ha nem is nagy falvédőket, de kis díszterítőket készítünk, amelyekre egy-egy híres sztár alakját rajzoljuk, illetve hímezzük. (Helyszín: 1. emeleti kiállítótér)


KÉT
Zenedoboz – A hangszerek kimunkáltsága, precízen megtervezett formája, egyedi, különleges hangja csodálattal tölti el az embert. De vajon csak ezek az alaposan kitalált eszközök lehetnek hangszerek? Vagy lehetne hangszer az is, ami újrafelhasznált anyagokból készül, nincs benne több száz év tapasztalata, viszont tudunk hangot kiadni vele, használhatjuk zenélésre? (Helyszín: 2. emelet, külső foglalkoztató terem)

Hangjáték – Most egy műtárgyon zenélhetünk! Egy nagyon híres együttes nagyon híres számát játsszuk el és közben megbeszéljük, kinek mi a kedvenc zeneszáma, együttese, előadója és akinek kedve van, el is énekelheti. (Helyszín: 2. emeleti kiállítótér)


Felcserélhető kotta képek – Olyan képeket készítünk, amelyeket kottaként is használhatunk. Most megpróbáljuk eljátszani hangokkal, amit képen látunk, majd ezeket a képeket fel is cserélhetjük és egy új hangsor jön létre ezáltal. Ezekhez a képekhez inspirációnak Maurer Dóra Reverzibilis és felcserélhető mozgásfázisait használjuk. (Helyszín: 3. emeleti kiállítótér)

Színes kotta képek – A színek csodálatosak. A színek hatnak ránk. Tudunk tőlük fázni, melegünk lesz, megnyugszunk, vagy felkavarodnak az érzelmeink. De lehet-e hangokkal megszólaltatni a színeket? Erre teszünk egy kísérletet Bak Imre Partita című festményét vizsgálva. (Helyszín: 3. emeleti kiállítótér)

Negatív-pozitív forma kotta képek – Most nézzük meg a negatív és pozitív formák hanggá alakítását! Milyen érzeteink vannak ezektől a formáktól, azokat milyen hangnak feleltetnénk meg? Hogyan hangzik a fülünknek az, ami a szemünkkel érzékelve van, vagy éppen nincs? (Helyszín: 3. emeleti kiállítótér)

Rendkívül tartalmas, izgalmas délelőttöt tölthettünk a Ludwig Múzeum munkatársaival, többek közt FArkas Rita múzeumpedagógussal, aki a Tanodások évzáró kiállítását is megnyitja!

A délutáni program előtt rövid piknikebéd következett, mindenki falatozott az otthon csomagolt finomságokból, majd elérkezett a tanulmányi kirándulásunk egyik extra meglepetése.

A Budai Várat nem villamossal, vagy gyalog közelítettük meg, hanem dunai hajókázással. Mind a gyermekeknek, mind a szülőknek nagy élmény volt, a hajó Buda és Pest között cikázva, komótosan tette meg a távot, időt hagyja az álmélkodásra, nézelődére és feltöltődésre.

Ez utóbbira nagy szükségünk is volt, hiszen a Budai Várat kellett meghódítanunk! A várkert Bazár felől, a nagylépcsőn, majd a parkon keresztül kapaszkodtunk fel a Várba, ahol célunk a Magyar Nemzeti Galéria főépülete volt.

Bár rendkíbül meleg, nyári napunk volt, sikeresen bevettük a várat, és kis szusszanó után következett a program tán soha nem visszatérő része.

A Magyar Nemzeti Galériában pár hete nyílt, nagyszabású Picasso kiállítását néztük meg.

http://mng.hu/idoszaki_kiallitasok/picasso-alakvaltozasok-1895-1972-122658

Picasso – Alakváltozások, 1895-1972

A száz műalkotást, festményeket, valamint szobrokat és grafikákat bemutató kiállítás Picasso életművének valamennyi periódusát felöleli, ugyanakkor egy kiemelt téma – az emberi alak megformálásának folyamatos változása – köré szerveződik.

A kiállított művek többsége a világ legjelentősebb, a művész ötezer alkotását őrző párizsi Musée national Picasso-Paris gyűjteményéből érkezett. A gyűjteményben, amelyet a művész örökösei adományoztak a francia államnak, Picasso minden alkotói korszakából találhatók művek, valamint 200 000 dokumentum – levelek, folyóiratok, fényképek – Picasso magánarchívumából.

A tárlat Picasso jellegzetes alkotómódszerét végigkísérő kötetlen utazásra hív, hangsúlyozva a sorozatok, az ismétlődő motívumok és az áttörés különleges pillanatait. A központi téma a figurális ábrázolás festői megközelítésének változása a több mint hét évtizedet átölelő életműben,amelynek minden korszakában központi szerepet játszott az ember, legyen szó a nőről, az érző és szenvedélyes emberről, a gondolkodóról, a művészről, a társadalmi-politikai szereplőről vagy a sztárok világának tagjáról. Az emberi alak megformálásának változásaiban Picasso művészetének lényege tárul fel: a folyamatos formai megújulás a kiállításon bemutatásra kerülő alkotások nagyobb részét kitevő festmények mellett a sokszorosított grafikai és rajztechnikáktól a plasztikai alkotásokon, kerámián keresztül a fotóig és filmig kísérhető végig.

A tárlat hét fontosabb szekcióra tagolódik. Az első egység Picasso korai korszakát, az 1906-ig tartó első tíz év munkásságát mutatja be. A tárlaton elsőként kiállított mű a realisztikus stílusú Mezítlábas lányka (1895), amelyet Picasso tizennégy évesen festett. Poétikus képek, moralizáló jelenetek, a kék korszak melankóliája és költők, művészek portréi jellemzik ezt a periódust. Ezt követik a teljesen új és forradalmi kubista korszak képei. Az 1907 és 1916 közötti évek munkásságát a Formák lebontása és kubista újraépítése cím alatt mutatjuk be, itt láthatók a művésznek az egyik kiemelkedő művéhez, azAvignoni kisasszonyokhoz festett tanulmányai is, valamint a kiállítás egyik legértékesebb kölcsönzése, a moszkvai Puskin Múzeumból érkezett Ambroise Vollard-portré. 1917 után – ahogy a következő, A klasszikus vonalvezetés újrafeltalálása című szekciónkban látjuk –  Picasso festészetében újra megjelenik a klasszikusan egyszerű vonal, a szépen modellált test, a világos rajz és az aktok, táncosok, a balett világa. Az 1925 és 1936 közötti éveket a Szürrealista átváltozások cím alatt mutatjuk be. Ez a korszak az európai szürrealizmus megszületésének időszaka. Picasso művészetében is új témák, új formák jelennek meg, köztük az egyszerre ember és szörny Minótaurosz. A Háborús alakok című kiállítási egységben az 1937 és 1945 közötti, elsősorban a háború hatására született alkotások kaptak helyet. A háború utáni években Picasso ismét a primitív művészet táján indul felfedezőutakra. Már régóta keresi az egyszerű, őseredeti formát.

Régebben azért érdeklődött a távol-keleti művészetek iránt, mert úgy gondolta, hogy közelebb vannak a művészet ősforrásához. Az ebbe gondolatkörbe illeszkedő munkáit a Vissza a kezdetekhez című szekcióban állítjuk ki. A kiállítás utolsó egysége Picasso nagy témáját, A művész és modellje témát járja körül. Az 1954-től haláláig készült alkotásokon régi mesterek műveit idézi meg, s természetesen az örök témát, férfi és nő kapcsolatát.

A bemutatott száz mű nagy része – 74 alkotás – a Musée national Picasso-Paris gyűjteményéből érkezik. De szerepelnek alkotások a világ több nagy múzeumából is: a budapesti kiállítás megrendezéséhez kiemelkedő remekművek kölcsönzésével járult hozzá a jeruzsálemi Izrael Múzeum, a bázeli Beyeler-gyűjtemény, a berni Kunstmuseum, a moszkvai Puskin Múzeum és a stuttgarti Staatsgalerie. A kiállításon látható lesz még a budapesti Ludwig Múzeum három festménye, valamint egy válogatás a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményében őrzött európai rangú metszetanyagból.

A kiállításon legtöbbünk szája tátva maradt, hol a csodálattól, hogy a megrökönyödéstől, hogy ez is művészet, de mindannyian jó érzéssel és vizuális élm énnyel telve hagytuk el a Galériát.

Ezután lecammogtunk a Déli Pályaudvarra, ahol rövid fagyiszünet után elindult velünk vonatunk Veszprém felé.

Hazafelé a kitikkadt csapat napközben szerzett élményeiről beszélt, olykor vitatkoztak kinek miért mi tetszett nem tetszett a látott művek közül, játszottak a Lugwig Múzeumban készített hangszereiken, vagy csak pihegtek a hosszú nap után.

Nagyon köszönöm a szülők segítségét a csoportunk koordinálásában, Jávorka Tündének tömegközlekedés biztonságában nyújtott segítségét, a Ludwig Múzeum múzeumpedagógusainak és önkénteseinek a tartalmas foglalkozásokat és a Galériának, amiért ilyen rendkívüli találkozásban lehetett részünk!

0 Tovább

Mondrian és Jackson Pollock 2.

A foglalkozás elméleti bevezetőjében elsőként Mondrianról beszélgettünk, megnéztuk alkotásait, összegyűjtöttük az általa használt színeket és formákat.

Tippelhettek a gyermekek, hogy készítette ezeket a rendkívül szabályos és éles határú formákat.

Ezután beavattam őket a maszkolófólia, egyszerűbben a papírragasztó titkaiba, aminek segítségvel ők is Mondrianhoz hasonló műveket készíthettek ők is. Nem papírra dolgoztak, hanem kartonra kasírozott vászonra, így egészen profi műalkotások készültek.

A munkához türelemre és precizitásra volt szükség, mindenki nagyon szép művet alkothatott, az általuk választott három szín felhasználásával.

Ezután megnéztünk néhány fotót és videot Jackson Pollockról alkotás közben, majd az udvaron 50x70-es feszítet vászonra alkották meg a gyermekek saját csurgatott tecnikájú képeiket!

0 Tovább

gombrichtanoda

blogavatar

Gombrich Mester Művészeti Tanodája Művészettörténet Vizuális nevelés Alkotásmódszertan Veszprém városában működő művészeti tanoda mindennapjait bemutató blog. Foglalkozások, művészeti témanapok, születésnapi zsúrok! www.facebook.com/gombrichtanoda

Utolsó kommentek